Orkisz – życiodajne zboże

orkisz

To prastara pszenica, bardzo popularna w średniowieczu. Stanowi alternatywę dla pszenicy zwyczajnej, która wyparła orkisz i po wieloletnich genetycznych modyfikacjach stała się przyczyną wielu cywilizacyjnych chorób – gluten z pszenicy zwyczajnej jest toksyczny i niszczy kosmki jelitowe. Obecnie orkisz wraca do łask i jest coraz częściej uprawiany w gospodarstwach ekologicznych.

Orkisz (.) nazywany także jęczmieniem dwurzędowym to gatunek zboża należący do rodziny wiechlinowatych, który był już spożywany w starożytności jako posiłek gladiatorów i uczestników igrzysk. Wielką fanką tego zboża, była św. Hildegarda z Bingen, która pisała, że prowadzi ono do dobrej krwi, wprawia w dobry nastrój i daje cnotę zadowolenia, jak pisała „orkisz jest najlepszym ziarnem zbożowym, działa rozgrzewająco i natłuszczająco i jest wartościowy i łagodniejszy niż inne ziarna (…) Orkisz prowadzi do dobrej krwi, daje rozluźniony charakter i cnotę zadowolenia…”

Ziarno orkiszu ma słodkawo-orzechowy smak. Występujący w orkiszu gluten jest bardzo dobrze przyswajalny przez nasz organizm, w tym także przez osoby nietolerujące glutenu (bezglutenowców), po konsultacji z lekarzem.

Orkisz w 56% składa się z skrobi, w 11,6% z białka, 2,7% z tłuszczu i 2% z minerałów, obfituje też w nasycone kwasy tłuszczowe, jest także źródłem błonnika, żelaza, wapnia, cynku i potasu oraz witamin z grupy B i PP.

orkisz

orkisz

Orkisz korzystnie wpływa na układ krążenia oraz poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego. Dojrzały orkisz to także źródło kwasu krzemowego (roślina wyciąga go z mineralnych gleb), który jest ważny dla skóry, włosów, paznokci a także wzmacnia aktywność mózgu i koncentrację. Pomaga też zapobiegać kamicy żółciowej.

Dieta orkiszowa wzmacnia i regeneruje narządy organizmu oraz poprawia funkcjonowanie układów, wspomaga chorych po zawale serca i jest wskazany dla niedożywionych, wyczerpanych osób.

Kaszka z orkiszu obniża cholesterol, zapobiega kamicy żółciowej, posiada dużo białka i błonnika. Kawa orkiszowa jest delikatnie przeczyszczająca i poprawia trawienie. W krajach zachodnich wykorzystuje się łuski orkiszu, które są doskonałym źródłem błonnika, a kąpiel w wywarze z plewek jest środkiem pomocniczym w wielu dolegliwościach skórnych.

W 100 g orkiszu znajduje się:

  • Białko: 11,6g
  • Węglowodany: 62,4g
  • Tłuszcze 2,7g
  • Błonnik: 8,8g

Witaminy:

  • B1 – 0,3mg
  • B2 – 0,1mg
  • B3 PP) – 1,5mg
  • B6 – 0,3mg
  • E – 0,3mg

Makroelementy

  • Fosfor 411mg
  • Wapń 22mg
  • Magnez 130mg
  • Potas 447mg
  • Sód 3mg

Mikroelementy

  • Fluor 0,06mg
  • Żelazo 4,2mg

Orkisz a cukrzyca

Chorzy na cukrzycę po konsultacji z lekarzem mogą zmniejszyć dawkę insuliny po wykluczeniu pszenicy zwyczajnej i zastąpieniu jej orkiszem. Kleik z orkiszu zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę i przyspiesza przemianę materii. Ważne jest przy tym aby nie łączyć orkiszu z pszenicą zwyczajną.

Orkisz na inne dolegliwości

Znane są przykłady ustąpienia, po wykluczeniu pszenicy zwyczajnej i zastąpieniu jej orkiszem, takich chorób jak: stwardnienie rozsiane, migrena, cukrzyca typu 2, ciągle chrypki, bóle żołądka, choroby jelit, depresje, choroby z autoagresji, anemia oraz choroby nowotworowe.

Przygotowując orkisz, ważne jest by unikać aluminiowych naczyń, naczyń z tworzyw sztucznych, z uszkodzonym teflonem lub emalią. Nie należy także korzystać z kuchenek mikrofalowych, oraz nieodcedzać gotowych potraw.

Tadeusz Rolnik – Harmonia Twoje zdrowie, Twoja odpowiedzialność

Odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close