Płaskurka – stare, ale jare

Płaskurka

Coraz częściej mówi się nie tylko o orkiszu, ale o jeszcze starszych, reliktowych odmianach pszenicy, takich jak płaskurka i samopsza, które mają specyficzne właściwości nie tylko smakowe, ale też zdrowotne i środowiskowe. Są to pszenice oplewione (ziarna po wymłóceniu pozostają w plewach).

Płaskurka jest prymitywnym gatunkiem pszenicy – jednym z pierwszych udomowionych zbóż na Bliskim Wschodzie. W starożytnej Mezopotamii uprawiana była na szeroką skalę. Ma płaskie, podobne do jęczmienia kłosy, a pochodzi z obszarów obecnej południowo-wschodniej Turcji, gdzie uprawiano ją już 10 tys. lat p.n.e.

Płaskurka świetnie czuje się w polskim klimacie. Nawet początki polskiego rolnictwa związane są z uprawą właśnie tego zboża (jej nasiona odnaleziono w jaskiniach koło Ojcowa, gdzie była uprawiana ok. 2 tys. lat p.n.e.).

Płaskurka jest bardzo odporna na choroby, szkodniki i niedogodności klimatyczne. Podobnie jak orkisz nie wymaga stosowania nawozów, pestycydów czy chemicznych środków ochrony roślin. Zboże to nie toleruje żadnych obcych dodatków w glebie i podobnie jak orkisz, ma twardą łuskę chroniącą wnętrze ziarna przed uszkodzeniami i zanieczyszczeniami. Ziarno po omłocie pozostaje w plewach. Potrzebne są specjalne urządzenia aby oddzielić ziarno od plew. Płaskurka znakomicie nadaje się do uprawy ekologicznej w Polsce.

Wartości zdrowotne

Płaskurka

Płaskurka

Płaskurka zawiera dużo białka i składników mineralnych, które mogę nadać produktom z tego ziarna ciemniejszą barwę. Ziarno płaskurki zawiera większe ilości błonnika pokarmowego i glukanów (węglowodanów), które redukują poziom cholesterolu i równoważą poziom glukozy we krwi, chroniąc przed cukrzycą typu 2. Uważa się także, że regularne spożywanie zapobiega powstawaniu nowotworów układu pokarmowego. Ziarna płaskurki rozgrzewają organizm, tym samym wspomagając krążenie i zwiększając odporność. Płaskurką można śmiało zastąpić inne zboże, takie jak zwykła pszenica czy orkisz. Z płaskurki można zrobić mąkę, kaszę, płatki i makarony. Całe ziarna można używać po wcześniejszym kilkunastogodzinnym moczeniu a potem ugotowaniu – do sałatek, zup, past i innych potraw.

W połączeniu z wodą ziarna zwiększają swoją objętość ponad trzykrotnie, co sprawia, iż po spożyciu na długo towarzyszy nam uczucie sytości. Ponadto przyśpieszają trawienie i poprawiają odporność. Należą do najmniej kalorycznych zbóż (335 kcal w 100 g).

jest bardzo wartościowa, – zawiera dużo białka oraz wapnia i fosforu, a także witaminy B1, PP, kwas pantotenowy oraz witaminę E. Można przyrządzić z niej to, co z zwykłej pszenicy: chleb, ciasto, naleśniki. Ciasto jest delikatne, nie klei się i nie ciągnie. Ma słodkawy orzechowy posmak i miodowy zapach. Płatki z płaskurki nadają się idealnie na śniadanie jaku musli lub jako dodatek do różnych wypieków. Zalety zdrowotne płaskurki przewyższają nawet orkisz.

Reliktowy gluten

Samopsza i płaskurka zawierają znaczne ilości glutenu, ma on jednak inną budowę niż gluten w pszenicy zwyczajnej – w dużej części składa si z gliadyn, przez co powinien być lepiej tolerowany przez pacjentów z celiakią. Warto przy tym pamiętać, że gliadyny mają słabsze właściwości wypiekowe.

 

Źródło: Harmonia Twoje zdrowie, Twoja odpowiedzialność

Odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close