Witamina C – fakty i mity

Witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Przede wszystkim dba o to włókna kolagenu, które stanowią szkielet naszego organizmu. Posiada też szereg innych funkcji.

Jak wykazują badania przeprowadzone na zwierzętach zapotrzebowanie na witaminę C zależne jest od stanu naszego zdrowia, i to nie tylko fizycznego, ale i psychicznego. Jeśli chorujemy na choroby infekcyjne lub nowotwory, nasze zapotrzebowanie na witaminę C radykalnie rośnie. Organizm różnych zwierząt np. wilka, psa, kota i królika wytwarzają witaminę C. Człowiek i małpy człekokształtne nie mają tej właściwości. Królik w stanie spokoju wytwarza ok 9mg witaminy C na 1 kg masy ciała, ale gdy zmuszamy go do ucieczki, czyli znajduje się w stresie, ilość ta wzrasta ponad dwudziestokrotnie. Jeżeli ilość wytwarzanej witaminy C w takim przypadku rośnie, to widać, że organizm jej potrzebuje. Jeżeli więc u zwierząt ilość witaminy C jest zależna od zdrowia i emocji, to u ludzi najprawdopodobniej jest podobnie. Istotne staje się wówczas pytanie: ile witaminy C zużywa człowiek? Dobrym wyznacznikiem na jej zapotrzebowanie w organizmie jest tak zwany próg biegunowy. Jeżeli zażyjemy dużą dawkę witaminy C, to może ona wywołać lekką biegunkę. Efekt taki może pojawić się nawet po zażyciu 2 lub 3 gramów. Jeżeli chcemy stosować duże ilości witaminy C, to musimy pamiętać aby stosować ją często w małych ilościach, a nie raz w dużej. W stanach infekcyjnych poleca się 500-miligramowe porcje podawane nawet co pół godziny.

witamina_c

witamina_c

Mimo coraz większej popularności suplementacji witaminą C informacje na jej temat nie zawsze są rzetelne. Kontrowersje budzą określenia takie jak: „działa tylko lewoskrętna witamina C”, „najlepsza jest ”, „Witamina C zakwasza organizm”, które często pojawiają się w różnego rodzaju artykułach i reklamach. Wyjaśnijmy te nieścisłości.

?

Witamina C, czyli aktywna biologicznie forma kwasu askorbinowego, zwyczajowo nazywana jest kwasem L-askorbinowym. Niestety błędnie utożsamiono literę „L” w tej nazwie z wyrazami levo bądź left i uznano, że kwas L-askorbinowy jest lewoskrętny, czyli skręca płaszczyznę światła spolaryzowanego w lewo. Nic bardziej mylnego. Prosty pomiar polarymetrem pokazuje, że witamina C jest prawoskrętna. Co oznacza zatem litera „L” w nazwie kwas L-askorbinowy? Dotyczy ona budowy cząsteczki kwasu, a nie jego skręcalności optycznej.

Czy najlepsza jest naturalna witamina C?

Naturalna witamina C ma tą samą formę chemiczną co witamina C produkowana przemysłowo. Przemysłowe wytwarzanie witaminy C odbywa się w procesie biotechnologicznym z wykorzystaniem specjalnych bakterii. Nie ma w związku z tym różnicy, jeśli chodzi o jej aktywność biologiczną. Zatem nie ma istotnej różnicy między witaminą C ze źródeł naturalnych a witaminą C produkowaną przez zakłady farmaceutyczne. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że spożywanie produktów bogatych w naturalną witaminę C, takich jak ekstrakty z owoców róży czy aceroli, pozwala na dostarczenie do organizmu dodatkowych substancji o działaniu prozdrowotnym, takich jak bioflawonoidy czy fitosterole. Istnieją doniesienia naukowe świadczące o tym, że mają one korzystny wpływ na działanie witaminy C w organizmie.

Czy są lepszą, czytaj bardziej skuteczną terapeutycznie, formą podawania tej witaminy?

Stosując wlewy dożylne z witaminą C możemy uzyskać bardzo wysokie jej stężenie w surowicy krwi, ale tylko przez okres podawania tego wylewu. Jest to spowodowane tym, iż witamina C jest bardzo szybko metabolizowana przez nasz organizm. Celem intensywnej suplementacji witaminą C jest utrzymanie jej odpowiedniego poziomu przez dłuższy czas. Podając witaminę C doustnie możemy uzyskać nawet poziom 70 mg witaminy C na 1 litr surowicy krwi. Z niektórych doniesień naukowych wynika, iż taki poziom witaminy C w surowicy krwi może zniszczyć 50% komórek nowotworowych. Zatem naszym zdaniem podawanie witaminy C w formie doustnej jest lepszym sposobem jej stosowania i oczywiście zdecydowanie tańszym.

Podczas suplementacji witaminą C należy opamiętać, że jej metabolizm jest bardziej szybki i już po 30 minutach od zażycia w surowicy krąży tylko połowa z zażytej porcji. Szacunkowo największe stężenie witaminy C możemy osiągnąć, zażywając 500 mg witaminy C co 30 minut. Należy jednak pamiętać, żę najlepszym wyznacznikiem zapotrzebowania organizmu jest indywidualny test oparty na określeniu opisanego wcześniej progu biegunkowego.

Jako że chcieliśmy rozwiać nieporozumienia związane z witaminą C, pozwoliliśmy sobie na stworzenie artykułu wspólnie. Zagadnienia chemiczne zostały opracowane przez chemika, aspekty terapeutyczne przez lekarza medycyny. Mam nadzieję, że takie połączenie daje pewność, że artykuł jest na solidnych podstawach naukowych.

lek. med. Krzysztof Błecha – Harmonia Twoje zdrowie, Twoja odpowiedzialność

Odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close